2009/02/12

Massaräätälöityä ohjausta

Istun kohta seminaarissa. Istuin eilenkin. Aiheena aikuisopiskelijoiden oppimisen ja opintojen ohjaus. Eilisestä päällimmäisenä jäi mieleen diakilaisten ohjaussuunnitelma - kuvaus ohjauksen kokonaisuudesta. Tässä pääasiat lyhyesti:

Ohjaussuunnitelmassa kerrotaan - ja käydään läpi
1) tavoitteet (opiskelija oppii uutta, valmistuu tavoiteajassa, saa tukea urakehitykseensä ja työllistyy opintojen jälkeen; tämä sisältää henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin teon aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisineen)
2) prosessi (ohjaus ja tuki opintojen eri vaiheissa)
3) resurssit ja menetelmät (henkilöstö, intra, verkko-ohjaus, erityistuki yms.)
4) miten työelämä kytkeytyy koulutukseen (harjoittelussa, tehtävissä, opinnäytetöissä)

Ohjaussuunnitelmaan liittyy myös laadunarviointi (korkeakoulun näkökulma): mitä ohjauksella on saavutettu "kriittisten mittareiden" mukaan?

Diakissa ohjaussuunnitelma toimii runkona ja aikatauluna konkreettiselle toteutukselle. Eilen puhuneet opettajat kuvasivat sitä myös toimintaan velvoittavaksi ja resursointiin vaikuttavaksi asiakirjaksi.

Itse pidin selkeydestä - ja etenkin aikataulutietoisuudesta. Vaikka kaikki ei olisi opiskelijalla selvillä ensimmäisenä opiskelupäivänä, hän tietää millaista ohjausta saa ja millaisella aikataululla. Diakissa henkilökohtaiset ohjauskeskustelut käydään kolmen kuukauden sisällä opintojen aloittamisesta.

Nyt nokka kohti seminaaria.
Anne

I'm in a seminar on adult education, on guiding adult students. To me it seems important that the student knows already in the beginning of studies what kind of guiding, councelling etc. s/he gets - and in which phases of the process. (Actually, already the applicants should know the main frames.)

No comments: